Surdejsbrød med sprød skorpe

Opdateret: 30. okt. 2019


Jeg har altid gerne ville lave lækre surdejsbrød med store luftbobler i ligesom alle de madbloggere, jeg følger på instagram.

Jeg prøvede at lave mine egen "starter" surdej, men den ville ikke rigtig, som jeg ville, den døde hele tiden, selv om jeg gav den mad, vand og motion..

Nå men så var jeg så heldig at en ven fra mit studie også havde gang i en surdej, som var meget aktiv og boblende. Så jeg fik en lille klump dej af ham. Det har taget nogle forsøg at få et luftigt, let brød med en sprød skorpe og blød inden i, men nu synes jeg, at jeg virkelig har fanget den.

Jeg har set diverse videoer og læst alle mulige opskrifter på, hvordan det skal gøre. Det var især Teresa L Greenway fra youtube, der hjalp mig til at forstå min surdej.

Her får i opskriften og fremgangsmåden samt en lille video. Håber I har mod på at kaste jer ud i surdejsprojektet med mig! Det er alt tiden værd.


Opskrift

130 gr aktiv surdej (den er cirka 1-2 uger gammel)

250 gr vand

400 gr manitoba (eller hvedemel)

9 gr salt


Fremgangsmåde:

  1. Fodre din surdej 4-6 timer før du går igang med at lave dit brød. Jeg plejer at tage 50 gr surdej fra og give den 50 gr mel og 50 gr vand og piske det sammen om morgenen. Så er den klar om eftermiddagen til at bage med. Jeg tjekker det ved at tage en lille klump dej ned i et glas med vand og ser om den kan flyde, så er den klar. Jeg dufter og ser også på min surdej om der er masser af bobler, om den er hævet og dufter surt - alt dette er også positive tegn.

  2. Tag 130 gr aktiv surdej i en skål sammen med 250 gr vand. Bland det godt sammen med en grydeske

  3. Tilsæt 400 gr manitoba mel og rør det rundt. Brug gerne fingrene til sidst så du får alt melet samlet i dejen. Du skal ikke ælte den og du vil opleve at dejen klistrer meget til dine fingre. Så er den som den skal være.

  4. Stil til side med et visketykke over skålen i 1 time.

  5. Nu skal du folde dejen for første gang og tjekke glutenbindingen. Gør dine fingre våde og hiv dejen op i den ene side og fold over. Samme på modsat side. Gør det i alle fire sider.

  6. Glutenbindingen tjekkes ved at gøre fingrene våde og strække ud i dejen stille og roligt, så den bliver papirstynd og man kan se skyggerne igennem. Hvis det ikke ikke sker så frygt ej, det kommer efter 2 gang du folder.

  7. Stil dejen til side 1 time mere

  8. Gentag med foldeteknikken igen og mærk hvordan dejen bliver mere elastisk og smidig for hver gang

  9. Dette skal gentages 4 gange, 1 gang i timen.

  10. Efter dette tager du dejen ud på bordet uden mel og strammer dejen op. Se gerne video nedenfor.

  11. Put den kugle runde dej op i en meldrysset hævekurv og pak den ind i en plastikpose og stil på køl til næste dag.

Næste morgen

  1. Tag dejen ind og få stuetemperatur 1 times tid

  2. Tænd ovnen på 250 gr og behold bradepanden i ovnen

  3. Dejen tages ud af hævekurven på et stykke bagepair

  4. Rids i dejen med en skrap, våd kniv så den kan hæve inde i ovnen

  5. Når ovnen er varm nok tage du bagepapiret med dejen over på den varme bradepande og bager i 15 min. Læg gerne en skål nederst i ovnen med vand i, det gør brødet for en sprød skorpe.

  6. Efter 15 min skru ned til 200 gr og bag videre i 18-20 minutters tid.

  7. Tag brødet ud af ovnen og lad det køle af inden du skærer i det

Rigtig god fornøjelse








53 visninger